Voorwaarden

Bestelnummer 10105 Standaardbepalingen auto Particulier (voor Zakelijk scroll naar beneden)


ALGEMENE VOORWAARDEN VAN BOVAG AUTODEALERS EN BOVAG ONAFHANKELIJKE AUTOBEDRIJVEN


ALGEMEEN

 

  1. Deze Algemene Voorwaarden maken deel uit van alle overeenkomsten, gesloten tussen leden van
    BOVAG Autodealers en de leden van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven en kopers of opdrachtgevers
    niet handelende in de uitoefening van een beroep of bedrijf, met betrekking tot koop, reparatie en
    onderhoud van auto’s, onderdelen en toebehoren daarvoor.
  2. Zij zijn tot stand gekomen in april 1997 in overleg met de Consumentenbond en de ANWB in het kader
    van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg van de Sociaal-Economische Raad en treden in
    werking per 1 oktober 1997. Zij zijn per 13 februari 2002 aangepast. BOVAG zal deze Algemene
    Voorwaarden niet wijzigen dan nadat daarover overleg is gepleegd met genoemde organisaties.


DEFINITIES
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:

  • de auto: een personenauto, een daarvan afgeleide combinatie- of bestelauto, waarvan het
    totaalgewicht inclusief het laadvermogen niet meer bedraagt dan 3.500 kg;
  • de in te kopen auto: een auto die in het kader van de overeenkomst door de koper bij wege van
    inkoop aan de verkoper wordt verkocht;
  • de overeenkomst: de overeenkomst van koop en verkoop van een nieuwe of gebruikte auto dan wel
    van onderdelen en toebehoren daarvoor;
  • de verkoper: degene die ingevolge de overeenkomst een nieuwe of gebruikte auto dan wel
    onderdelen en toebehoren daarvoor verkoopt;
  • de koper: degene die ingevolge de overeenkomst een nieuwe of gebruikte auto dan wel onderdelen
    en toebehoren daarvoor koopt;
  • de opdracht: de overeenkomst tot het verrichten van montage-, demontage-, herstel- of
    onderhoudswerkzaamheden, vrijwillige of wettelijke keuringen en schadetaxaties, elk afzonderlijk
    of tezamen aangeduid als ‘werkzaamheden’;
  • de opdrachtgever: degene die de reparateur opdracht geeft tot het uitvoeren of doen uitvoeren
    van werkzaamheden;
  • de reparateur: degene die met betrekking tot een auto en/of onderdelen en toebehoren daarvoor
    een opdracht uitvoert of doet uitvoeren

De Garantie:

a. de garantie die door de fabrikant, importeur of verkoper op die auto’s, onderdelen en toebehoren

wordt verstrekt;

 

b. de garantie die is beschreven in het BOVAG Garantiebewijs voor een gebruikte auto (van BOVAG

Autodealers of BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven) of in het aanvullende BOVAG Garantiebewijs
voor een gebruikte auto (van BOVAG Autodealers of BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven) dat door
de verkoper kan worden verstrekt;

 

c. op werkzaamheden: de BOVAG-reparatie- en onderhoudsgarantie;


KOOP EN VERKOOP


Artikel 1 – De aanbieding
De aanbieding van de verkoper wordt mondeling, schriftelijk, of elektronisch uitgebracht en is – indien een
termijn voor aanvaarding is gesteld – van kracht gedurende de daarbij aangegeven termijn. De aanvaarding
van de aanbieding door de koper is slechts geldig indien deze binnen de gestelde termijn plaatsvindt.
De elektronische aanvaarding van de aanbieding door de koper is voorts slechts geldig als deze door de
verkoper is bevestigd. Indien geen termijn voor aanvaarding is gesteld, blijft het aanbod gedurende twee
werkdagen van kracht, mits de auto onverkocht is gebleven.


Artikel 2 – De overeenkomst
De overeenkomst dient altijd schriftelijk, dan wel elektronisch te worden vastgelegd. Van een schriftelijke
overeenkomst dient een afschrift aan de koper te worden verstrekt. Het ontbreken van een schriftelijke of
elektronisch vastgelegde overeenkomst maakt deze overeenkomst echter niet nietig.


Artikel 3 – De inhoud van de overeenkomst
In een schriftelijke of elektronisch vastgelegde overeenkomst worden in ieder geval opgenomen:

  • de omschrijving van de auto en eventueel in te kopen auto, beide met het eventuele toebehoren;
  • de prijs van de auto op het moment van de koop en verkoop, met de aanduiding of de prijs een vast of
    een niet-vast overeengekomen prijs is;
  • de prijs van de eventueel in te kopen auto op het afgesproken moment van levering van die auto;
  • de afleveringskosten van de auto;
  • de vermoedelijke of uitdrukkelijke vaste leveringsdatum;
  • de verwijzing naar de garantiebepalingen waarbij de verkoper of een derde als garantiegever optreedt
    (zo mogelijk wordt inzage gegeven in de garantiebepalingen van deze derde).
  • de wijze van betaling.


Artikel 4 – Prijswijzigingen/stijging

 

  1. Wijzigingen in belastingen, accijnzen en dergelijke heffingen van overheidswege worden zowel in de vast als in de niet-vast overeengekomen prijs van zowel nieuwe als gebruikte auto’s te allen
    tijde doorberekend.

  2. Onverminderd het bepaalde in artikel 6 lid 1 mogen naast de evengenoemde wijzigingen tevens
    prijsstijgingen als gevolg van wijzigingen in fabrieks- en/of importeursprijzen en in valutakoersen in de
    niet-vast overeengekomen prijs van nieuwe auto’s worden doorberekend.
    De koper heeft na kennisgeving van deze wijziging het recht de overeenkomst te ontbinden ingeval de
    verhoging van de bedongen prijs door de verkoper plaatsvindt na het sluiten van de overeenkomst.
    De ontbinding dient binnen tien dagen na die kennisgeving plaats te vinden.


Artikel 5 – Het risico voor de auto
De auto is tot het tijdstip van feitelijke levering voor rekening en risico van de verkoper. De eventueel in te
kopen auto wordt pas eigendom van de verkoper zodra de feitelijke levering daarvan aan hem heeft
plaatsgevonden. Tot dat tijdstip is de in te kopen auto voor rekening en risico van de koper en komen alle
kosten voor zijn rekening. Hieronder vallen ook de kosten van onderhoud en eventuele schade, door
welke oorzaak dan ook ontstaan, ook die schade als gevolg van het niet kunnen inleveren van het
complete kentekenbewijs.


Artikel 6 – De overschrijding van de leveringstermijn

  1. Bij overschrijding van de vermoedelijke leveringstermijn van de auto kan de koper de verkoper
    schriftelijk in gebreke stellen. Indien de verkoper drie weken na die ingebrekestelling de auto nog niet
    heeft afgeleverd, heeft de koper het recht de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst
    ontbonden te verklaren. Indien de verkoper alsnog binnen de gestelde termijn van drie weken
    de auto aflevert, zal een eventuele prijsverhoging binnen deze termijn niet worden doorberekend.

  2. Indien de verkoper toerekenbaar tekortschiet ten aanzien van een overschrijding van de
    vermoedelijke leveringstermijn, kan de koper vergoeding verlangen van de geleden schade.
    Bij overschrijding van een vast overeengekomen leveringstermijn heeft de koper het recht
    zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst de overeenkomst ontbonden te verklaren
    en/of vergoeding te verlangen van de geleden schade.

  3. Indien de overschrijding van een leveringstermijn een gevolg is van overmacht aan de kant
    van de verkoper hebben zowel koper als verkoper het recht de overeenkomst te ontbinden.
    Het recht op ontbinding ontstaat zodra de overeengekomen vaste termijn is overschreden.
    Zodra een vermoedelijke leveringstermijn is overschreden, hebben partijen het recht op
    ontbinding drie weken na de in lid 1 bedoelde ingebrekestelling dan wel op het moment
    dat verkoper meedeelt niet binnen drie weken te kunnen leveren. In alle gevallen waarin de
    verkoper zich kan beroepen op een situatie van overmacht met een blijvend karakter,
    zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden.


Artikel 7 – Annulering

  1. De koper heeft de bevoegdheid de koopovereenkomst te annuleren, ongeacht of de verkoper
    in zijn verplichtingen tekort is geschoten. Deze annulering kan alleen schriftelijk plaatsvinden.
    De koper is gehouden om binnen één week na deze annulering de verkoper alle schade die hij
    ten gevolge van de annulering lijdt te vergoeden. Deze schade is vastgesteld op 15% van de
    koopprijs van de geannuleerde auto. Indien de koper binnen 10 dagen deze schadevergoeding
    niet heeft betaald, heeft de verkoper het recht de koper schriftelijk mee te delen dat hij
    nakoming van de gesloten overeenkomst verlangt. In dat geval kan de koper geen beroep
    meer doen op de annulering. De verplichting van de koper tot betaling van deze
    schadevergoeding is een schuld in de zin van artikel 17 van deze Algemene Voorwaarden
    waarvoor uitdrukkelijk een moment van betaling is overeengekomen.

  2. De bevoegdheid tot annuleren vervalt indien de in te kopen auto door de koper aan de
    verkoper is geleverd.

 

REPARATIE EN ONDERHOUD


Artikel 8 – De opdracht

De opdracht tot uitvoering van werkzaamheden wordt mondeling, of schriftelijk, of elektronisch
gegeven. Een elektronisch door de opdrachtgever gegeven opdracht komt eerst tot stand nadat
deze door de opdrachtnemer is bevestigd. Een afschrift van een schriftelijke opdracht wordt
desgewenst aan de opdrachtgever verstrekt.


Artikel 9 – Prijsopgave en termijn

De opdrachtgever kan voor of bij het verstrekken van de opdracht opgave verlangen van de prijs
van de werkzaamheden, alsmede van de termijn waarbinnen de werkzaamheden zullen worden
uitgevoerd. De opgegeven prijs en termijn zijn bij benadering, tenzij de opdrachtgever en de
reparateur een vaste prijs en/of termijn overeenkomen. Indien de bij benadering opgegeven prijs
met meer dan 10% wordt overschreden of dreigt te worden overschreden, dient de reparateur
contact met de opdrachtgever op te nemen teneinde de meerkosten te bespreken. De
opdrachtgever is gerechtigd de overeenkomst te beëindigen, met inachtneming van een
opzegtermijn van twee weken, onder schadeloosstelling van de reparateur voor de reeds door
hem verrichte werkzaamheden. Bij overschrijding of dreigende overschrijding van de bij
benadering opgegeven termijn, dient de reparateur de opdrachtgever onmiddellijk hiervan op de
hoogte te stellen, onder opgave van de nieuwe datum van aflevering. Bij overschrijding van een
vaste termijn heeft de opdrachtgever recht op een redelijke schadevergoeding, behalve in geval
van overmacht van de reparateur.


Artikel 10 – De rekening

Van de uitgevoerde werkzaamheden wordt een gespecificeerde rekening afgegeven.


Artikel 11 – Stallingskosten

Indien de opdrachtgever binnen drie werkdagen na kennisneming van de uitvoering van de opdracht
de auto niet heeft afgehaald, kan de reparateur een binnen zijn bedrijf gehanteerde of, bij gebreke
daarvan, een andere redelijke vergoeding wegens stallingskosten in rekening brengen.


Artikel 12 – Retentierecht

De reparateur kan het retentierecht uitoefenen op de auto, indien en voor zolang als:

  • de opdrachtgever de kosten van de werkzaamheden aan de auto niet of niet in zijn
    geheel voldoet;
  • de opdrachtgever de kosten van eerdere door de reparateur verrichte werkzaamheden aan
    dezelfde auto niet of niet in zijn geheel voldoet;
  • de opdrachtgever andere vorderingen die voortvloeien uit de contractuele relatie met de
    reparateur/verkoper niet of niet geheel voldoet.

 

De reparateur kan het retentierecht ook uitoefenen indien het geschil terzake van de
werkzaamheden aanhangig is gemaakt bij de Geschillencommissie Voertuigen genoemd in artikel
21 lid 2 of bij de rechter. De reparateur kan het retentierecht niet uitoefenen indien de
opdrachtgever voldoende (vervangende) zekerheid, bijvoorbeeld via een storting in dépôt bij de
Geschillencommissie Voertuigen, heeft gesteld.


Artikel 13 – Vervangen onderdelen

De vervangen onderdelen worden na uitvoering van de opdracht aan de opdrachtgever ter
beschikking gesteld, indien deze daarom bij het verstrekken van de opdracht heeft verzocht.
Dit geldt niet voor onderdelen die in verband met garantieclaims moeten worden afgezonderd.
In dat geval worden de onderdelen wel ter beschikking gesteld nadat de garantieclaims volgens
de garantiegever zijn afgehandeld en de opdrachtgever middels deze onderdelen wil aantonen
dat de garantieclaims niet of (nog) onvoldoende zijn afgehandeld. In alle andere gevallen worden
de vervangen onderdelen eigendom van de reparateur, zonder dat de opdrachtgever op enigerlei
vergoeding aanspraak kan maken.


Artikel 14 – Schadetaxatie

Indien de reparateur een schadetaxatie heeft verricht, zullen aan de opdrachtgever de werkelijk
gemaakte kosten daarvan in rekening worden gebracht. Deze kosten worden niet in rekening gebracht
indien een opdracht tot reparatie aan de reparateur wordt verstrekt, dan wel indien de levering van een
andere auto met de reparateur wordt overeengekomen. De taxatiekosten worden door partijen
schriftelijk overeengekomen. Bij gebreke daarvan zijn in redelijkheid vast te stellen taxatiekosten
verschuldigd, waarbij partijen tot uitgangspunt nemen de gedragsregels bij expertise, opgesteld in
onderling overleg tussen BOVAG, FOCWA, NIAV en NVV.


GARANTIE


Artikel 15 – Garantie op auto’s en onderdelen/toebehoren

  • Door de garanties vermeld in dit artikel en in artikel 16 worden de wettelijke rechten (waaronder het
    recht ingevolge Boek 7 van het BW dat de zaak bij aflevering aan de overeenkomst beantwoordt) die
    een koper/opdrachtgever niet handelend in de uitoefening van beroep of bedrijf uit dien hoofde heeft,
    onverlet gelaten. Bij garagebezoek in verband met de garantie bedoeld in dit artikel en in artikel 16 zorgt
    de verkoper ervoor dat op passende wijze in de vervoersbehoefte van de koper zal worden voorzien.
  • Op nieuwe auto’s en op nieuwe onderdelen is geen andere garantie van toepassing dan die welke
    door de fabrikant c.q. importeur wordt verstrekt, en de wettelijke rechten zoals genoemd in lid 1.
  • Op gebruikte auto’s verleent de verkoper, tenzij koper uitdrukkelijk schriftelijk heeft verklaard af te
    zien van BOVAG Garantie, minimaal zes maanden BOVAG Garantie, conform de van tijd tot tijd door
    BOVAG in overleg met de ANWB en Consumentenbond vastgestelde voorwaarden. De verkoper kan
    BOVAG Garantie verlenen indien het aankoopbedrag van de gebruikte auto € 4500 of meer bedraagt
    of indien het aankoopbedrag weliswaar minder bedraagt dan € 4500 maar wél meer is dan 35 %
    van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto. De verkoper heeft de kilometerstand bij
    Stichting Nationale Auto Pas (NAP) gecontroleerd en dient deze stand te vermelden op de koopovereenkomst.
    De verkoper staat er voor in dat de op de overeenkomst vermelde stand logisch is bevonden door NAP,
    tenzij expliciet op de overeenkomst is vermeld dat deze onlogisch is, terwijl de koper hiermee
    uitdrukkelijk schriftelijk heeft ingestemd. Op los geleverde gebruikte onderdelen wordt
    nimmer garantie verstrekt. Defecten die zijn ontstaan buiten de Europese Economische Ruimte vallen
    niet onder de garantie op gebruikte auto’s, tenzij koper aantoont, dat de defecten niet zijn ontstaan
    door de van de Europese Economische Ruimte afwijkende omstandigheden aldaar (inferieure wegen,
    inferieure brandstof etc.).


Artikel 16 – BOVAG-reparatie- en onderhoudsgarantie

  1. De reparateur garandeert binnen de Europese Economische Ruimte de goede uitvoering van de door
    hem aangenomen of uitbestede opdrachten en de daarbij gebruikte materialen gedurende een periode
    van drie maanden, te rekenen vanaf het tijdstip dat de auto weer ter beschikking van de opdrachtgever
    is gesteld. De garantie omvat het alsnog op juiste wijze en binnen redelijke termijn en zonder ernstige
    overlast uitvoeren van de niet of niet deugdelijk uitgevoerde opdracht. Indien de alsnog door de
    reparateur uit te voeren werkzaamheden niet meer mogelijk of zinvol zijn, heeft de opdrachtgever
    recht op een redelijke schadevergoeding.
  2. Geen garantie wordt verstrekt op opgedragen noodreparaties.
  3. De aanspraken op de garantie vervallen indien:
    a. de opdrachtgever niet zo spoedig mogelijk na het constateren van de gebreken de reparateur
    daarvan in kennis stelt;
    b. de reparateur niet in de gelegenheid wordt gesteld de gebreken alsnog te verhelpen;
    c. derden zonder voorkennis of toestemming van de reparateur werkzaamheden hebben verricht die
    in verband staan met de door de reparateur verrichte werkzaamheden ten aanzien waarvan een
    beroep op de garantie wordt gedaan. De garantie geldt echter wel indien de noodzaak tot
    onmiddellijk herstel zich elders heeft voorgedaan en dit door de opdrachtgever aan de hand van
    de door de andere reparateur verstrekte gegevens en/of aan de hand van de kapotte onderdelen
    kan worden aangetoond. Indien herstel in Nederland plaatsvindt, dient die reparateur eveneens lid
    van BOVAG te zijn.

    Het hiervoor onder b. en c. gestelde is niet van toepassing indien herstel in het buitenland
    noodzakelijk is. In dat geval vindt vergoeding van de kosten van het herstel plaats op basis van het
    prijspeil zoals dit in het bedrijf van de reparateur geldt. Deze vergoeding bedraagt nimmer meer dan
    de werkelijk gemaakte kosten.


ALGEMENE BEPALINGEN


Artikel 17 – De betaling

  1. De schulden van de koper/opdrachtgever aan de verkoper/reparateur zijn brengschulden. Betaling
    dient contant te geschieden bij aflevering van de auto of de onderdelen of na de verrichte diensten.
    Onder contante betaling wordt mede verstaan bijschrijving van het verschuldigde bedrag op een door
    de verkoper/reparateur aangegeven bank- of girorekening op het tijdstip van levering.
  2. Indien uitdrukkelijk schriftelijk een ander moment van betaling is overeengekomen, is de verkoper/
    reparateur gerechtigd over de niet betaalde bedragen maandelijks de wettelijke rente in rekening te
    brengen. Hierbij wordt het resterende gedeelte van de maand vanaf het moment waarop betaling had
    moeten plaatsvinden als gehele maand aangemerkt. Deze verhoging van het verschuldigde bedrag
    wordt beschouwd als een voorwaarde waaronder door de verkoper/reparateur uitstel van betaling is
    verleend zonder dat daarmee de verplichting van de koper/opdrachtgever tot contante betaling komt
    te vervallen. De verhoging gaat één maand na de verzending van de factuur in.
  3. Indien partijen hebben afgezien van contante betaling en niet uitdrukkelijk schriftelijk een moment van
    betaling zijn overeengekomen, geldt een betalingstermijn van één maand. De koper/opdrachtgever is
    dan de wettelijke rente verschuldigd, waarbij een gedeelte van een maand als gehele maand wordt
    aangemerkt vanaf twee weken nadat hij bij aangetekende brief door de verkoper/reparateur is
    aangemaand om te betalen.
  4. Indien de koper/opdrachtgever na sommatie in gebreke blijft het verschuldigde bedrag te betalen, is
    de verkoper/reparateur gerechtigd dit bedrag met de incassokosten te verhogen. Deze incassokosten
    omvatten zowel de gerechtelijke als de buitengerechtelijke kosten. Buitengerechtelijke kosten zijn
    alle kosten die de verkoper/reparateur in rekening worden gebracht door advocaten, procureurs,
    deurwaarders en ieder ander van wie zij zich bedienen voor de invordering van het verschuldigde
    bedrag. De buitengerechtelijke kosten worden vastgesteld op 15% van het verschuldigde bedrag,
    tenzij de koper aannemelijk maakt dat de verkoper minder schade lijdt.


Artikel 18 – Eigendomsvoorbehoud
De geleverde auto blijft eigendom van de verkoper zolang de koper al hetgeen hij op grond van de
koopovereenkomst is verschuldigd niet ten volle heeft voldaan. Zolang de auto niet in eigendom op de
koper is overgegaan, is de koper verplicht deze voor zijn rekening W.A. + casco te verzekeren en te doen
onderhouden. De verkoper zal tot generlei vrijwaring van de koper voor diens aansprakelijkheid als
houder van de auto gehouden zijn. Anderzijds vrijwaart de koper de verkoper voor aanspraken, die
derden op de verkoper zouden mogen hebben en die in verband kunnen worden gebracht met het
gemaakte eigendomsvoorbehoud.


Artikel 19 – Afwijkingen
Afwijkingen, waaronder begrepen aanvullingen dan wel uitbreidingen van deze Algemene Voorwaarden,
zijn uitsluitend geldig indien deze door beide partijen schriftelijk zijn vastgelegd. Afwijkingen van het
BOVAG Garantiebewijs, van het aanvullende BOVAG Garantiebewijs voor een gebruikte auto en van de
BOVAG-reparatie- en onderhoudsgarantie maken deze ongeldig ten opzichte van BOVAG.


Artikel 20 – Bemiddelingsregeling

  1. Bemiddeling door de Auto Ombudslijn.
    Een koper/opdrachtgever die klachten heeft over een verkoper/reparateur die lid is van BOVAG
    Autodealers, dient zich eerst tot deze verkoper te wenden. Wanneer dit niet heeft geleid tot een
    oplossing van zijn klachten, kan hij zich in alle gevallen wenden tot de Auto Ombudslijn
    (telefoonnummer 0900-2886662 (35 eurocent/min), postadres Postbus 1100, 3980 DC te Bunnik),
    met dien verstande dat voor wat betreft klachten inzake de verkoop van een nieuwe auto deze
    bemiddelingsregeling slechts hierop van toepassing is, wanneer door de koper niet kan worden
    geageerd op basis van een door de fabrikant of importeur van de nieuwe auto afgegeven garantie.
    Tevens is deze bemiddelingsregeling voor wat betreft klachten inzake de verkoop van een gebruikte
    auto slechts van toepassing als koper terzake aanspraak kan maken op BOVAG Garantie.
    Daar waar koper/opdrachtgever bemiddeling wenst inzake de toepassing door de verkoper van
    BOVAG- algemene (garantie)voorwaarden zal de Auto Ombudslijn in samenwerking met de ANWB in
    het geschil bemiddelen en trachten het geschil in der minne op te lossen volgens een reglement dat
    de partijen bij het geschil vooraf ter kennis wordt gebracht. In deze bemiddeling kan een oordeel
    worden gegeven over het aantal in rekening gebrachte werkuren en de prijs van de verwerkte
    materialen, één en ander met inachtneming van de outillage van de desbetreffende werkplaats. Het
    werkplaatstarief wordt hierbij buiten beschouwing gelaten.
  2. Bemiddeling door het BOVAG/ANWB bemiddelingsbureau.
    Een koper/ opdrachtgever die klachten heeft over de verkoop van een auto of over de uitvoering van
    de BOVAG reparatie- en onderhoudsgarantie ten opzichte van een verkoper/reparateur die lid is van
    BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven dient zich eerst tot deze verkoper/reparateur te wenden.
    Wanneer dit niet heeft geleid tot een oplossing van zijn klachten, kan hij zich wenden tot het ‘ANWB/
    BOVAG bemiddelingsbureau’ te Bunnik (telefoonnummer 0900 2692268 (35 eurocent/min), postadres
    Postbus 1100, 3980 te Bunnik), met dien verstande dat voor wat betreft klachten inzake de verkoop
    van een nieuwe auto deze bemiddelingsregeling slechts hierop van toepassing is, wanneer door de
    koper niet kan worden geageerd op basis van een door de fabrikant of importeur van de nieuwe auto
    afgegeven garantie. Tevens is deze bemiddelingsregeling voor wat betreft klachten inzake de verkoop
    van een gebruikte auto slechts van toepassing als koper terzake aanspraak kan maken op BOVAG
    Garantie. Het BOVAG/ANWB bemiddelingsbureau zal in het geschil bemiddelen en trachten het geschil
    in der minne op te lossen volgens een reglement dat de partijen bij het geschil vooraf ter kennis wordt
    gebracht. In deze bemiddeling kan een oordeel worden gegeven over het aantal in rekening gebrachte
    werkuren en de prijs van verwerkte materialen, één en ander met inachtneming van de outillage van
    de desbetreffende werkplaats. Het werkplaatstarief wordt hierbij buiten beschouwing gelaten.


Artikel 21 – Geschillenregeling

  1. Deze geschillenregeling geldt alleen bij klachten of geschillen tussen de koper/opdrachtgever
    enerzijds en de leden van BOVAG Autodealers en BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven anderzijds.
    Zij is voorts alleen van toepassing op:
    a. de overeenkomst van koop en verkoop van een nieuwe auto, tenzij door de koper kan worden
    geageerd op basis van een door de fabrikant of importeur van de auto afgegeven garantie.
    b. de overeenkomst van koop en verkoop van een gebruikte auto waarbij koper niet uitdrukkelijk
    schriftelijk heeft verklaard af te zien van BOVAG Garantie en waarbij de koopprijs niet minder mag
    bedragen dan € 4500 of indien het aankoopbedrag weliswaar minder bedraagt dan € 4500 maar wél
    meer is dan 35 % van de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto.
    c. de in artikel 16 van deze Algemene Voorwaarden genoemde BOVAG-reparatie- en onderhoudsgarantie.
  2. Is de in artikel 20 genoemde bemiddelingspoging niet geslaagd of geeft de koper/opdrachtgever niet de
    voorkeur aan een bemiddeling, dan kan de koper/opdrachtgever het geschil schriftelijk aanhangig
    maken bij de Geschillencommissie Voertuigen van de Stichting Geschillencommissies Postbus 90600 LP
    te Den Haag (bezoekadres Bordewijklaan 46, 2591 ZR te Den Haag). In het geval dat is bemiddeld door
    BOVAG, dient de koper/opdrachtgever het geschil binnen zes weken nadat is gebleken dat de
    bemiddeling niet tot een oplossing heeft geleid, bij de Geschillencommissie Voertuigen aanhangig te
    maken. In het geval dat niet door BOVAG is bemiddeld, dient de koper/opdrachtgever uiterlijk drie
    maanden nadat hij de verkoper/reparateur de klacht heeft voorgelegd, het geschil bij de
    Geschillencommissie aanhangig te maken.
  3. De Geschillencommissie Voertuigen doet uitspraak in de vorm van een bindend advies volgens een
    reglement dat beide partijen bij het geschil vooraf ter kennis wordt gebracht. Dit reglement maakt
    deel uit van de onderhavige overeenkomst. Evenals bij de bemiddeling kan in het bindend advies een
    oordeel worden gegeven over het aantal werkuren en de prijs van de verwerkte materialen. In het
    bindend advies kan zonodig het bedrag worden bepaald van de kosten die nodig zijn voor uitvoering
    van werkzaamheden elders. Deze kosten kunnen ter betaling aan de verkoper/reparateur worden
    opgedragen, indien de Geschillencommissie Voertuigen oordeelt dat de kwaliteit van de door de
    verkoper/reparateur verrichte werkzaamheden onvoldoende is.
  4. Voor de behandeling van het geschil door de Geschillencommissie Voertuigen is de koper/
    opdrachtgever een vergoeding verschuldigd.
  5. Een uitspraak van de geschillencommissie zal in rechte niet aantastbaar zijn indien meer dan twee
    maanden na de verzending ervan zijn verstreken en geen beroep op de gewone rechter is gedaan.
  6. BOVAG staat garant voor de nakoming van de bindende adviezen door haar leden indien verkoper/
    opdrachtnemer geen gevolg geeft aan het bindend advies en de daarop volgende aanschrijving,
    terwijl er meer dan twee maanden zijn verstreken na de verzending hiervan zonder dat er een beroep
    op de rechter is gedaan. De garantstelling van BOVAG betreft een door BOVAG uit te keren bedrag
    van maximaal € 910, tegen cessie van de vordering van koper/opdrachtgever. Bij bedragen groter
    dan € 910 per geschil, keert BOVAG onder dezelfde voorwaarden het maximale bedrag van € 910 uit
    aan koper/opdrachtgever. Voor het meerdere wordt koper/opdrachtgever aangeboden om zijn
    vordering aan BOVAG te cederen, waarna BOVAG de betaling daarvan zo nodig in rechte zal vragen.
  7. De garantstelling bedoeld in lid 6 geldt niet indien de rechter het bindend advies vernietigt. In geval
    van faillissement, surseance van betaling of bedrijfsbeëindiging van verkoper/reparateur keert BOVAG
    alleen een bedrag tot maximaal € 910 per geschil uit en geldt de garantstelling alleen als koper/
    opdrachtgever het geschil aanhangig heeft gemaakt bij de Geschillencommissie Voertuigen, voordat
    van een dergelijke situatie sprake is.
  8. Een plaatsgevonden bemiddeling staat de keuze van de koper/-opdrachtgever om het geschil door de
    rechter te laten beslechten niet in de weg. Een eenmaal op de Geschillencommissie Voertuigen
    gedaan beroep staat die keuze echter niet meer toe.


Artikel 22 – Persoonsgegevens
De persoonsgegevens van koper/opdrachtgever die worden vermeld op de orderbevestiging worden door
verkoper/opdrachtnemer verwerkt in de zin van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp). Aan de
hand van deze verwerking kan verkoper/opdrachtnemer: de overeenkomst uitvoeren en zijn garantieverplichtingen
jegens de koper/opdrachtgever nakomen, koper/opdrachtgever een optimale service geven, hem tijdig voorzien
van actuele auto-informatie en hem gepersonaliseerde aanbiedingen doen. Daarnaast
kunnen de persoonsgegevens beschikbaar gesteld worden aan derden, waaronder de importeur van een
merk voertuig, ten behoeve van direct marketingactiviteiten voor voertuigen. De autogegevens worden
opgenomen in het systeem van de Stichting Nationale Autopas. In dit systeem worden afgelezen
kilometerstanden geregistreerd om fraude met kilometertellers te voorkomen. Tegen verwerkingen van
persoonsgegevens in de zin van de Wbp ten behoeve van direct mailing activiteiten wordt het eventueel
door de koper/opdrachtgever bij verkoper/opdrachtnemer aan te tekenen verzet gehonoreerd.

 

ALGEMENE VOORWAARDEN ZAKELIJKE MARKT BOVAG AUTOBEDRIJVEN KOOP/REPARATIE & ONDERHOUD

 

ALGEMEEN


Deze Algemene Voorwaarden gelden met ingang van 1 oktober 2017. Zij gelden voor
overeenkomsten over koop en over reparatie en onderhoud van auto’s, onderdelen of
accessoires tussen leden van BOVAG Autobedrijven en kopers/opdrachtgevers die handelen
voor doeleinden die binnen hun bedrijfs- of beroepsactiviteit vallen.

 

Artikel 1 - Definities
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
- de auto: een personenauto, of bestelauto met een totaalgewicht inclusief laadvermogen van maximaal 3.500 kg; - de in te kopen auto: de auto die als deel van de overeenkomst door de consument aan de verkoper wordt verkocht, ook wel inruilauto genoemd; - de overeenkomst: de overeenkomst van koop en verkoop van een nieuwe of gebruikte auto, onderdelen of accessoires; - de verkoper: degene die een nieuwe of gebruikte auto, onderdelen of accessoires verkoopt aan een koper; - de koper: degene die een nieuwe of gebruikte auto, onderdelen of accessoires koopt voor
doeleinden die binnen zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit vallen; - de opdracht: de met de opdrachtgever gesloten overeenkomst tot het verrichten van werkzaamheden zoals montage-, demontage-, reparatie- of onderhoudswerkzaamheden en vrijwillige of wettelijke keuringen en schadetaxaties; - de opdrachtgever: degene die, voor doeleinden die binnen zijn bedrijfs- op beroepsactiviteit
vallen, de reparateur de opdracht geeft tot het uitvoeren of doen uitvoeren van
werkzaamheden; - de reparateur: degene die met betrekking tot een auto, onderdelen of accessoires een opdracht uitvoert of laat uitvoeren; - schriftelijk: in geschrift of elektronisch.

 

Artikel 2 - Algemeen
1. Afwijkingen zijn uitsluitend geldig wanneer deze door beide partijen schriftelijk zijn
vastgelegd.
Met afwijkingen worden ook aanvullingen of uitbreidingen van deze algemene voorwaarden
bedoeld en ook het annuleren van een gesloten (koop)overeenkomst.

2. De verkoper/reparateur heeft het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen.

3. Uitsluitend deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op al de aanbiedingen en
overeenkomsten van verkoper/reparateur, ongeacht een eventuele (eerdere) verwijzing van
koper/opdrachtgever naar zijn eigen of naar andere algemene voorwaarden. Wij wijzen
uitdrukkelijk de eventueel door koper/opdrachtgever van toepassing verklaarde algemene
voorwaarden van de hand.

4. Als een of meer bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd
worden, dan blijven de overige bepalingen van toepassing.

 

Artikel 3 - Totstandkoming van de overeenkomst/opdracht
1. Alle aanbiedingen die de verkoper/reparateur onder andere over prijzen, reparatieduur,
modellen en uitvoeringen doet, zijn vrijblijvend. Het maakt niet uit wie ze doet, of hoe of waar deze worden gedaan. Elk aanbod wordt gedaan op basis van de prijzen en
specificaties die op dat moment gelden. Omschrijvingen (zoals afbeeldingen en tekeningen)
zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar ze zijn voor de verkoper/reparateur niet bindend. Kleine
afwijkingen mogen. Bij een tussentijdse modelwijziging mag de verkoper, zonder dat de
koper dat weet, de technisch noodzakelijke wijzigingen aanbrengen in door hem verkochte
auto’s, in hun uitrusting en/of hun onderdelen of accessoires.

2. Heeft een ondergeschikte van verkoper/reparateur geen procuratie, dan zijn door hem of
haar gedane mondelinge toezeggingen alleen bindend nadat zij schriftelijk zijn bevestigd
door verkoper/reparateur.

3. Overeenkomsten/opdrachten komen tot stand op het moment dat een order door verkoper/
reparateur schriftelijk is geaccepteerd, of anders wanneer verkoper/reparateur met de
uitvoering van de overeenkomst/ opdracht is begonnen.

4. Als verkoper/reparateur de overeenkomst of de opdracht niet schriftelijk heeft vastgelegd,
dan geldt de schriftelijke bevestiging hiervan, of de afleverbon, of de factuur als bewijs.
Koper/opdrachtgever kan tegenbewijs leveren van het bestaan, of van de inhoud van de
overeenkomst of opdracht.

5. Alle overeenkomsten/opdrachten en de wijzigingen hierin worden aangegaan onder de
opschortende voorwaarde van de goedkeuring door de directie. Deelt de directie van
verkoper/reparateur niet binnen twee werkdagen na de bevestiging van de (gewijzigde)
overeenkomst/opdracht mee dat de (wijziging van de) order niet wordt geaccepteerd, dan
wordt deze order geacht te zijn gesloten.

 

Artikel 4 - Prijzen
1. Alle prijzen zijn exclusief omzetbelasting (en andere heffingen door de overheid) en
exclusief de kosten van transport, verzekering, montagewerkzaamheden,
servicewerkzaamheden en keuringswerkzaamheden en andere rijklaarkosten. Er kan schriftelijk iets anders zijn afgesproken.

2. Nadat de overeenkomst of opdracht is afgesproken, kan er iets veranderen, waardoor de
verkoper/reparateur de prijs zal verhogen. Het gaat om omstandigheden zoals een
gewijzigde heffing door de overheid (denk aan belastingen, invoerrechten, of aan accijns),
of om valutakoerswijzigingen. Het kan ook gaan om verhoogde fabrieksprijzen/
importeursprijzen, of om gestegen kosten vanwege arbeidslonen, sociale lasten of andere
arbeidsvoorwaarden.

3. Werkplaatsuurtarieven zijn niet verwerkt in de aangeduide prijs van onderdelen,
accessoires of materialen. Ook zijn deze tarieven niet verwerkt in de aangeduide kosten
van derden. Er kan schriftelijk iets anders zijn afgesproken.

4. Een prijswijziging is geen grond voor het ontbinden van de overeenkomst of opdracht.

5. De aangeduide prijzen gaan uit van het leveren op de vestigingsplaats van de verkoper/
reparateur. Wanneer de koper/opdrachtgever verzoekt om ergens anders af te leveren, dan zijn de meerkosten hiervan voor zijn rekening.

 

Artikel 5 – Aflevering van het gekochte of het gerepareerde
1. De gekochte auto, onderdeel of accessoire of de gerepareerde auto, onderdeel of
accessoire wordt geleverd op de vestigingsplaats van de verkoper/reparateur. Er kan
schriftelijk iets anders zijn afgesproken.

2. Wordt afgesproken dat een zaak wordt verzonden dan gebeurt het verzenden voor rekening
en risico van de koper/opdrachtgever.

3. Koper moet de gekochte auto, onderdeel of accessoire binnen acht dagen ophalen nadat
hij het bericht heeft ontvangen dat dit afgehaald kan worden.

4. Opdrachtgever moet de gerepareerde auto, onderdeel of accessoire binnen drie dagen
ophalen nadat hij het bericht heeft ontvangen dat dit afgehaald kan worden.

5. Is de termijn uit lid 3 en 4 verstreken zonder dat de zaak is afgehaald, dan komt deze zaak
vanaf dat moment voor rekening en risico van de koper/opdrachtgever. Ook kan de
verkoper/reparateur een vergoeding voor stallingskosten in rekening brengen. Deze stallingskosten zijn de kosten die normaal gesproken door de verkoper/reparateur in
rekening worden gebracht. Zijn er geen vaste stallingskosten dan zal de verkoper/
reparateur een redelijke vergoeding rekenen. Ook kunnen andere gemaakte kosten, zoals
vervoerskosten, in rekening worden gebracht.

6. Indien uit de (koop)overeenkomst niet uitdrukkelijk anders blijkt, gaat het risico van de
gekochte auto, onderdeel of accessoire op de koper over op het moment waarop het
gekochte het bedrijf van verkoper verlaat.

7. Wanneer verkoper/reparateur een auto, onderdeel of accessoire onder zijn beheer krijgt,
omdat deze bijvoorbeeld voor een reparatie is aangeboden, dan blijft deze auto, onderdeel
of accessoire voor rekening en risico van de koper/opdrachtgever. Dit geldt niet, wanneer
deze auto, onderdeel of accessoire beschadigd raakt, of verloren gaat terwijl er sprake is
van opzet of grove onachtzaamheid van de verkoper/reparateur.

 

Artikel 6 – Leveringstijd overeenkomst, opdracht
1. De datum van levering is aangeduid in de overeenkomst of opdracht. Vervroegde aflevering
door verkoper/reparateur is altijd toegestaan. Partijen kunnen afspreken dat er later zal worden geleverd.

2. Als er geen datum van levering is overeengekomen, zal de verkoper/reparateur de koper/
opdrachtgever tijdig van tevoren schriftelijk melden wanneer de auto, onderdeel of
accessoire op de vestigingsplaats van de verkoper/reparateur voor de koper/opdrachtgever
klaar zal staan om afgehaald te worden. Is er een andere plaats afgesproken, dan meldt
verkoper/reparateur wanneer op de overeengekomen plaats zal worden afgeleverd.

3. Leveringstijden zijn altijd vermoedelijk. Niet-tijdige levering door de verkoper/reparateur is
geen reden voor de koper/opdrachtgever om de overeenkomst of de opdracht te ontbinden.
Een uitzondering geldt voor de situatie dat er op de overeenkomst of op de opdracht
concreet een leveringstermijn is afgesproken, terwijl deze termijn met meer dan 60% is
overschreden. Na deze overschrijding moet de verkoper/reparateur nog wel eerst
schriftelijk door de koper/opdrachtgever in gebreke worden gesteld. Zijn er vervolgens 30
dagen verstreken nadat de schriftelijke ingebrekestelling de verkoper/reparateur heeft
bereikt dan is de verkoper/reparateur in verzuim en is een ontbinding aan de orde.

 

Artikel 7 - Annulering (koop)overeenkomst
1. Bij een overschrijding van de levertijd kan de koper de overeenkomst annuleren, ook als de
verkoper niet in verzuim is.

2. Het annuleren van de gekochte auto, onderdeel of accessoire moet schriftelijk gebeuren.

3. De koper moet de schade vanwege het annuleren vergoeden als de levertijd met een
periode tot en met vier weken wordt overschreden. Deze schade is vastgesteld op 10% van de totale koopprijs van de auto, onderdeel, of accessoire. Dit tenzij bij het sluiten van de
overeenkomst iets anders is afgesproken.

4. De schade moet binnen vijf werkdagen na het annuleren worden betaald. Als de koper na
vijf werkdagen niet heeft betaald, mag de verkoper de koper schriftelijk melden dat de koper alsnog moet nakomen. De koper kan dan dus geen beroep meer doen op het
annuleren.

5. Bij overschrijding van de levertijd met een periode van meer dan vier weken kan de koper
schriftelijk annuleren zonder aan de verkoper een vergoeding voor schade verschuldigd te
zijn.

 

Artikel 8 – Door de reparateur vervangen onderdelen
De vervangen onderdelen worden na het uitvoeren van de opdracht eigendom van de
reparateur zonder dat de opdrachtgever een vergoeding hiervoor krijgt.

 

Artikel 9 - Schadetaxatie
Indien de reparateur in opdracht van opdrachtgever een schadetaxatie heeft verricht, zullen aan de opdrachtgever de werkelijk gemaakte kosten daarvan in rekening worden gebracht.
De taxatiekosten worden door partijen schriftelijk overeengekomen. Bij gebreke daarvan zijn
in redelijkheid vast te stellen taxatiekosten verschuldigd.

 

Artikel 10 - Betaling
1. Betalen moet contant of door middel van een bijschrijving op de bankrekening van
verkoper/reparateur gebeuren. De prijs die was afgesproken moet helemaal betaald
worden dus inclusief de bijkomende kosten en de koper/opdrachtgever mag niet
verrekenen of zijn betaling opschorten.

2. Betalen moet gebeuren op het moment van het afleveren van de auto, onderdeel of
accessoire, of bij het opleveren van de werkzaamheden.

3. Er kan schriftelijk worden afgesproken dat er niet direct betaald hoeft te worden.

4. Bij opdrachten en ook bij het kopen van een gebruikte auto, onderdeel of accessoire op
rekening moet op zijn laatst veertien dagen na de factuurdatum zijn betaald zonder het
bedrag te korten en zonder een beroep op verrekening of opschorting, tenzij anders is
overeengekomen.

5. Bij het kopen van een nieuwe auto, onderdeel of accessoire op rekening moet de betaling
direct na de factuurdatum zijn ontvangen zonder korten, verrekenen of opschorten, tenzij
anders is overeengekomen.

6. Verkoper mag bij een koopovereenkomst vragen om een vooruitbetaling, aanbetaling, of
een andere vorm van zekerheidstellen. Reparateur mag bij reparaties die duurder zijn dan € 500,- om een vooruitbetaling van de opdrachtgever vragen. Koper/opdrachtgever moet
op eerste verzoek aan deze vooruitbetalingen voldoen. De factuur die gaat over de
vooruitbetaling moet betaald zijn voordat het gekochte/gerepareerde zal zijn geleverd.

7. Als koper/opdrachtgever de overeengekomen prijs niet, niet helemaal, of niet op tijd heeft
betaald, dan hoeft verkoper/reparateur hem niet in gebreke te stellen. Verkoper/reparateur
mag vanaf de dag dat had moeten zijn betaald per dag de wettelijke rente berekenen en
dit mag worden verhoogd met het bedrag van 3% van het niet betaalde bedrag. Daarnaast
heeft de verkoper/reparateur andere rechten.

8. Als de verkoper/reparateur een derde moet inschakelen om zijn vordering op koper/
opdrachtgever te kunnen incasseren dan komen de gerechtelijke en de buitengerechtelijke
kosten hiervan voor rekening van de koper/opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten
worden op 15% van het niet betaalde bedrag gesteld, met een minimum van € 114,-. Als de daadwerkelijk gemaakte kosten met betrekking tot een procedure hoger zijn dan een
eventuele proceskostenveroordeling, dient koper/opdrachtgever de daadwerkelijke kosten
te voldoen. Daarnaast kan verkoper/reparateur schadevergoeding vorderen.

9. Bezwaren tegen de aan koper/opdrachtgever verzonden facturen moeten binnen vijf
werkdagen na de vervaldatum bij aangetekend schrijven ter kennis van de verkoper/
reparateur worden gebracht. Indien niet binnen deze termijn bezwaar is gemaakt tegen een
factuur, wordt koper/opdrachtgever geacht met de verzonden factuur in te stemmen.

 

Artikel 11 - Eigendomsvoorbehoud, retentierecht en pandrecht bij koopovereenkomst/ retentiereacht van reparateur

1. De aan de koper geleverde auto’s, onderdelen of accessoires blijven eigendom van de
verkoper tot de koper alles heeft betaald, wat hij op grond van deze (koop)overeenkomsten
als koopprijs moest betalen. Geeft de koper/opdrachtgever in het kader van deze (koop)
overeenkomsten ook een opdracht om werkzaamheden aan de gekochte zaken te doen,
dan geldt het eigendomsvoorbehoud ook tot het moment dat dit werk volledig is betaald aan verkoper/reparateur.

2. Het eigendomsvoorbehoud geldt ook voor vorderingen die de verkoper/reparateur op de
koper/opdrachtgever heeft (of nog zal verkrijgen), omdat koper/opdrachtgever zijn
contractuele verplichtingen jegens verkoper/reparateur niet is nagekomen, zoals betaling
van boetes, rente en kosten.

3. Zolang de eigendom van de afgeleverde zaken niet op de koper is overgegaan mag hij
deze zaken niet verpanden, in eigendom overdragen en ook mag hij niet een derde een
ander recht op de gekochte zaak geven. Koper meldt aan verkoper iedere gebeurtenis die
de verkoper in zijn belang als eigenaar van die zaken schaadt, of kan schaden.

4. Totdat de koper de eigendom van een auto heeft gekregen, is hij als houder en berijder van
de auto aansprakelijk. Hij moet de onderhoudskosten betalen. Koper moet het risico op het
beschadigd of vermist raken van de auto dragen. Koper moet de auto ‘WA + casco’ verzekeren en ook verzekerd houden. Koper geeft verkoper een onherroepelijke volmacht
om de door koper aan verkoper (middels een nog overeen te komen akte van cessie) te
cederen uitkeringen op basis van het verzekerde cascorisico namens koper te mogen
ontvangen. Koper mag de zaak alleen gebruiken ten behoeve van zijn normale
bedrijfsuitoefening.

5. Verkoper geeft geen vrijwaring aan koper voor de aansprakelijkheid die koper heeft omdat
hij houder en berijder is van de auto.

6. Koper geeft wel een vrijwaring aan verkoper voor aanspraken die derden tegen de verkoper
in kunnen roepen vanwege het eigendomsvoorbehoud op een zaak.

7. Als koper met de nakoming van zijn verplichtingen tekortschiet, of als verkoper goede
grond geeft om aan te nemen dat hij dit zal gaan doen dan mag verkoper de onder
eigendomsvoorbehoud afgeleverde zaak terugnemen. Hierna zal koper worden gecrediteerd
voor de marktwaarde van deze zaak. De creditering zal nooit hoger zijn dan de
oorspronkelijke koopprijs van de auto, onderdeel of accessoire. De kosten van het terugnemen worden van het te crediteren bedrag afgetrokken. Is er een vordering vanwege
het tekort schieten bij het nakomen van een contractuele verplichting, dan wordt ook deze
van het te crediteren bedrag afgetrokken.

8. Verkoper/reparateur kan het retentierecht uitoefenen op alle zaken die verkoper/reparateur
voor of namens koper/opdrachtgever onder zich heeft. Het retentierecht wordt uitgeoefend
wanneer de door de verkoper/reparateur geleverde gekochte of gerepareerde zaken niet
(volledig) zijn betaald en dit wanprestatie is. Wanprestatie is het toerekenbaar niet nakomen van een contractuele plicht. Het retentierecht kan ook worden uitgeoefend
vanwege eerder door de reparateur aan dezelfde zaak verrichte werkzaamheden. Naast het
niet (volledig) betalen van de koopprijs van een zaak of van een dienst is het niet betalen
voor de schade, rente en kosten die koper/opdrachtgever aan verkoper/reparateur
verschuldigd is (of zal worden) op basis van een (koop)overeenkomst, opdracht of deze
algemene voorwaarden ook een reden om retentierechten uit te oefenen.

9. Door zaken in zijn macht te brengen (of te doen brengen), vestigt koper/opdrachtgever op
deze zaken een vuistpandrecht voor alles wat hij aan de verkoper/reparateur zal moeten
gaan betalen, uit welke hoofde dan ook. Het gaat in ieder geval om vorderingen die
bestaan tot het moment dat een overeenkomst of een opdracht helemaal zal zijn
afgewikkeld. Verkoper/reparateur mag als pandhouder een vuistpand omzetten in een
bezitloos pandrecht. Dat wordt met deze algemene voorwaarden afgesproken. De
overeenkomst zal in dat geval -samen met een exemplaar van deze algemene
voorwaarden- als onderhandse akte worden geregistreerd.

10.In het geval een derde te goeder trouw de eigendom van de nog niet betaalde zaken heeft
gekregen en deze derde de verschuldigde koopsom nog niet heeft voldaan, verbindt koper
zich nu reeds voor alsdan een bezitloos pandrecht voor te behouden en op ons eerste
verzoek te vestigen op de vordering die koper op deze derde heeft.

 

Artikel 12 – Ontbinding overeenkomst/opdracht
1. Koper/opdrachtgever moet zijn verplichtingen uit de overeenkomst of opdracht nakomen.
Doet hij dat niet, dan stelt verkoper/reparateur hem schriftelijk in de gelegenheid om
binnen veertien dagen na ontvangst van deze ingebrekestelling alsnog zijn verplichtingen
na te komen. Is de termijn uit deze in gebreke stelling voorbij, dan is de overeenkomst of opdracht automatisch ontbonden, zonder dat er hiervoor naar een rechter hoeft te worden
gegaan. Er is een uitzondering. Verkoper/reparateur kan er -na het verstrijken van deze
termijn- voor kiezen om schriftelijk van de koper/opdrachtgever te eisen dat hij toch nog
nakomt. Dat wat in artikel 10 lid 7 staat blijft (ondanks artikel 12 lid 1) ook nog steeds
gelden. Er hoeft dus bijvoorbeeld geen ingebrekestelling uit als koper/opdrachtgever de
overeengekomen prijs niet, niet helemaal, of niet op tijd heeft betaald.

2. Is de overeenkomst of opdracht ontbonden, dan kan de verkoper/reparateur - zonder het
sturen van een nieuwe ingebrekestelling aan koper/opdrachtgever en ook zonder dat
tussenkomst van een rechter nodig is- vorderen dat koper/opdrachtgever per direct een
boete betaalt. De hoogte hiervan is 15% van de overeengekomen geldsom. Ook kan gevorderd worden dat een schadevergoeding en dat de kosten om een vordering op de
koper/opdrachtgever te kunnen verhalen (inclusief de kosten in artikel 10 lid 8) zullen
worden betaald.

3. Als verkoper/reparateur het nakomen van de overeenkomst of van de opdracht eist (zie lid
1) dan kan er per dag een boete gevorderd worden. Het startpunt is wanneer de termijn
van veertien dagen voorbij is. Per dag die vervolgens voorbij gaat kan meteen een boete gevraagd worden. De hoogte hiervan is drie promille (duizendste) van de voor de zaak of
dienst overeengekomen geldsom. Ook kan verkoper/reparateur eisen dat koper/
opdrachtgever een schadevergoeding en verhaalkosten betaalt (o.a. die uit artikel 10 lid 8).

4. Komt koper/opdrachtgever te overlijden, of vraagt hij om zijn surseance van betaling of zijn
faillissement, of is zijn surseance of faillissement uitgesproken, of als koper/opdrachtgever
zijn bedrijf staakt en/of als beslag op het vermogen van koper/opdrachtgever wordt gelegd
dat niet binnen 30 dagen na datum beslaglegging zal zijn opgeheven, of als koper/
opdrachtgever anderszins de beschikkingsbevoegdheid verliest over zijn vermogen of een
gedeelte daarvan, dan geldt het volgende dat los staat van de rest van dit artikel 12.
Verkoper/reparateur kan de overeenkomst of opdracht helemaal of deels per direct
ontbinden of opschorten. Dit kan zonder ingebrekestelling, zonder een rechter en zonder
dat verkoper/reparateur zijn andere rechten verliest. In deze gevallen is ook iedere
vordering van verkoper/reparateur op koper/opdrachtgever per direct en helemaal op te
eisen. Dit zonder dat de verkoper/reparateur een schadevergoeding moet betalen en
zonder dat hij welke garantie dan ook moet blijven nakomen.

5. Weet koper/opdrachtgever van een feit of een omstandigheid waardoor hij redelijkerwijs
bang zou moeten zijn dat hij zijn contractuele verplichtingen niet na zal (kunnen) komen
dan moet hij dit meteen aan verkoper/reparateur vertellen.

 

Artikel 13 – Overmacht
1. Wordt het uitvoeren van een overeenkomst of een opdracht voor verkoper/reparateur
wegens overmacht moeilijk of onmogelijk dan mag hij deze overeenkomst of opdracht
(voor zover deze nog niet is uitgevoerd) schriftelijk ontbinden. Verkoper/opdrachtgever
omschrijft de omstandigheden die het uitvoeren van deze afspraken verhinderen of
onmogelijk maken.

2. Onder overmacht in de zin van deze voorwaarden wordt bijvoorbeeld verstaan:
- oorlog of een daarop gelijkende situatie, oproer, sabotage;
- brand, blikseminslag, explosie, uitstroming van gevaarlijke stoffen of gassen;
- storing in de energievoorziening, fabrieks- of bedrijfsstoring van welke aard dan ook;
- boycot, bedrijfsbezetting, blokkade voor zover uitgevoerd door anderen dan bij
verkoper/reparateur in dienst zijnde werknemers;
- transportbelemmeringen, vorstverlet, in- en uitvoerverboden;
- niet toerekenbare tekortkoming(en) van derden die door verkoper/reparateur zijn
ingeschakeld;
- belemmeringen veroorzaakt door maatregelen vanuit de overheid;
- epidemieën;
- diefstal, verduistering of beschadiging van zaken uit magazijn, werkplaats of ander
bedrijfsterrein van de verkoper/reparateur, of tijdens transport;
- en ook elke (andere) omstandigheid waardoor de normale gang in het bedrijf van de
verkoper/reparateur wordt belemmerd, of ten gevolge waarvan de nakoming van de
overeenkomst in redelijkheid niet van de verkoper/reparateur kan worden verlangd.

3. Het in dit lid bepaalde geldt ook wanneer dit soort omstandigheden zijn leveranciers of
andere door verkoper/reparateur ingeschakelde derden treffen.

4. Als zich aan de kant van de verkoper/reparateur een overmachtssituatie voordoet, stelt hij
de koper/opdrachtgever zo spoedig mogelijk daarvan op de hoogte. Via een schriftelijke
mededeling waarin staat of levering nog mogelijk is en zo ja, binnen welke termijn.

5. Gaat het alsnog leveren van de zaak of de dienst vanwege overmacht langer duren dan de
afgesproken leveringstermijn plus drie maanden, dan mag de overeenkomst of opdracht
schriftelijk ontbonden worden. Dat dit aan de orde is, zal duidelijk worden nadat koper/
opdrachtgever een mededeling zoals bedoeld in lid 3 heeft ontvangen. Vervolgens start er
een periode van een week, waarbinnen de ene partij aan de andere partij schriftelijk zou
kunnen gaan melden, dat er wordt ontbonden. Er hoeft geen schadevergoeding te worden
betaald. Dat wat in artikel 6 lid 3 van deze voorwaarden staat blijft gelden, ook als lid 4
aan de orde is.

 

Artikel 14 – Aansprakelijkheid
1. Koper/opdrachtgever kan alleen aanspraak maken op het vergoeden van die schade, die
het voorzienbare en rechtstreekse gevolg is van een toerekenbare tekortkoming van de
verkoper/reparateur in de uitvoering van zijn verplichtingen van de overeenkomst of de
opdracht. (Een toerekenbare tekortkoming wordt ook wel een wanprestatie genoemd).
Gevolgschade of indirecte schade van de koper/opdrachtgever wordt niet
vergoed. Voorbeelden hiervan zijn onder andere: bedrijfsschade, vertragingsschade (anders dan wettelijke rente), schade wegens
waardevermindering, dat er geen genot van een zaak of dat er geen winst is
geweest. Dat er verlies is geleden. Dat er kosten voor vervangend vervoer of
huur- en leasekosten zijn gemaakt. Dat goederen van derden of dat derden zelf
schade hebben opgelopen. Dat er sprake is van ladingschade, persoonlijke of
immateriële schade.

2. Dit lid 2 wil een schadeplafond geven. Als de verkoper/reparateur vanwege lid 1
schade zal moeten gaan vergoeden, dan geldt dat er nooit een bedrag voor
vergoeding in aanmerking zal komen dat hoger is dan het maximaal verzekerde bedrag, of het redelijkerwijs te verzekeren bedrag.

3. In artikel 15 staan garantievoorwaarden en dat is de basis om verkoper/reparateur aan te
kunnen spreken. Na en naast deze garantievoorwaarden heeft de koper/opdrachtgever niet
de rechten die de wet geeft aan kopers (en opdrachtgevers) die handelen voor doeleinden
die buiten hun bedrijf- of beroepsactiviteit vallen. Een voorbeeld van een degelijk recht dat
de koper/opdrachtgever dus niet heeft, is het recht uit boek 7 BW dat een zaak bij aflevering aan de koopovereenkomst beantwoordt.

4. Iedere andere vordering van schadevergoeding, op welke basis dan ook, is uitgesloten.

5. Koper/opdrachtgever vrijwaart verkoper/reparateur tegen alle aanspraken van derden,
tenzij verkoper/reparateur volgens dit artikel aansprakelijk is.

 

Artikel 15 - Garantie en recall
1. Op gekochte nieuwe auto’ s en op nieuwe onderdelen of accessoires geldt alleen de door
de fabrikant of importeur hierop afgegeven fabrieksgarantie, zoals vervat in haar
garantieformulieren. Soms is niet de koper de garantienemer van een derde/garantiegever,
maar is de verkoper/reparateur dit wél. Dit speelt wanneer de verkoper/reparateur van een
derde (lees: fabrikant/importeur) een zaak heeft gekocht. In dat geval geldt dat de door
deze derde aan de verkoper/reparateur verstrekte garantie leidend zal zijn. Deze
fabrieksgarantie bevat bepaalde uitsluitingen. Verkoper/reparateur hoeft richting de koper
nooit iets extra’s te doen, dat boven op de garantie van deze derde zou komen. Als er een
auto-onderdeel binnen de fabrieksgarantieperiode wordt vervangen heeft dit geen wijziging
van de oorspronkelijke garantietermijn tot gevolg en zal de originele garantietermijn
worden voortgezet.

2. Iets vergelijkbaars geldt ten aanzien van werkzaamheden die de reparateur aan een derde
heeft uitbesteed. Ook dan is de opdrachtgever niet de garantienemer. Verkoper/reparateur hoeft ook dan nooit iets extra’s te doen, dat boven op de garantie van deze derde zou
komen. De door de derde verstrekte garantie op het werk zal dus leidend zijn.

3. Garantie op door opdrachtgever/koper gekochte zaken die eerder door derden zijn gebruikt
(denk aan occasions, demonstratie- en showmodellen, ruildelen en –onderdelen etc.) wordt
uitgesloten. Er kan schriftelijk iets anders worden afgesproken.

4. Verkoper/reparateur kan -als hij een garantieclaim honoreert- de gekochte zaak vervangen,
aanvullen of repareren. De keuze is aan hem en iets anders dan dat hoeft hij niet te doen. Worden er bij de garantiewerkzaamheden onderdelen vervangen, dan worden deze
eigendom van verkoper/reparateur. In deze gevallen hoeft er geen garantiewerk te worden
gedaan:
- bij een te verwachten producteigenschap;
- bij problemen vanwege een van buiten komende oorzaak (de zaak is bijvoorbeeld
gevallen of er is iets op gevallen etc.);
- bij problemen die het gevolg zijn van iets dat koper/opdrachtgever (of een derde) niet, of
juist wel heeft gedaan.
- normale slijtage valt ook niet onder garantie. 5. Garantie op werkzaamheden: 5.1Verkoper/reparateur garandeert de door hem verrichte werkzaamheden gedurende een
termijn van drie maanden met een maximum tot 25.000 km, te rekenen vanaf het moment
dat hij klaar is met de werkzaamheden. 5.2De garantie houdt in dat verkoper/reparateur de binnen deze termijn geconstateerde
tekortkomingen voor eigen rekening zal verhelpen, als deze door de koper/opdrachtgever
per direct zijn gemeld.

5.3Uitsluitingen bij garantie op werkzaamheden:
- op verrichte noodreparaties wordt geen garantie gegeven;
- de garantie vervalt in geval van oneigenlijk gebruik;
- ook vervalt de garantie als koper/opdrachtgever, of als derden -zonder voorafgaande
goedkeuring van verkoper/reparateur- werkzaamheden hebben verricht die direct of indirect in verband staan met de door verkoper/reparateur verrichte
reparatiewerkzaamheden, ten aanzien waarvan het beroep op de garantie wordt gedaan;
- ook is van deze garantie uitgesloten: een bij daglicht niet met het blote oog
waarneembaar kleurverschil in de laklaag van de auto, onderdeel of accessoire,
aantasting van de laklaag vanwege een van buiten komende oorzaak (denk aan
hagelschade) of defecten in de lak van onderdelen die niet door de reparateur zijn
aangebracht of zijn bewerkt. Ook gelden de garanties op werkzaamheden niet voor
normale slijtage, of voor schade door bevriezing.
- neemt koper/opdrachtgever zelf materialen, onderdelen of accessoires mee om bij het
onderhoud of het herstel te worden gebruikt door de verkoper/reparateur, of eist koper/
opdrachtgever het gebruik van een bepaald materiaal/onderdeel/accessoires, of eist
koper/opdrachtgever dat de verkoper/reparateur bepaalde methodes hanteert die deze
anders niet zou hebben gebruikt bij het onderhoud of bij het herstel, dan komen de
gevolgen van gebreken of ongeschiktheid van dit soort onderdelen, materialen,
accessoires, of van dit soort werkmethodes voor rekening en risico van de koper/
opdrachtgever. Dit, tenzij de reparateur in zijn deskundigheid of in zijn zorgvuldigheid
tekort is geschoten bij het (laten) uitvoeren van de werkzaamheden.

6. Recalls. Krijgt verkoper kennis van een terugroepactie door de fabrikant vanwege een
gebrek aan een geleverd nieuw voertuig/nieuw onderdeel dan schrijft verkoper meteen een
kennisgeving aan koper. Indien koper zich na deze schriftelijke kennisgeving niet meteen
tot verkoper wendt, kunnen alle mogelijke aanspraken van koper uit dien hoofde komen te
vervallen. Dit brengt met zich mee dat zowel de verkoper als de fabrikant niet aansprakelijk zullen zijn voor de dientengevolge door koper geleden en te lijden schade, waaronder
uitdrukkelijk begrepen, doch niet uitsluitend, eventuele gevolgschade.

 

Artikel 16 – Reclame
1. Koper/opdrachtgever moet op tijd reclameren. Dit moet op zijn laatst gebeurt zijn binnen
acht dagen nadat de grond voor het uitoefenen van de reclame is ontdekt, of redelijkerwijs
ontdekt had kunnen zijn. Deze termijn gaat lopen als de gekochte of gerepareerde zaak is
afgeleverd. Is koper/opdrachtgever te laat, dan vervallen alle aanspraken.

2. Gaat het om uiterlijk waarneembare gebreken in de door verkoper/reparateur afgeleverde
zaken (denk aan krassen, deuken etc.) dan kan er alleen tijdens de feitelijke aflevering
gereclameerd worden. Koper/opdrachtgever kan tegenbewijs leveren.

3. Retour gezonden zaken worden niet aangenomen, tenzij de verkoper/reparateur vooraf
schriftelijk akkoord is gegaan met het terugzenden hiervan. Het verzenden moet franco
gebeuren en met een goede verpakking.

4. Bij tijdig reclameren zal koper verkoper in de gelegenheid moeten stellen de klacht te
controleren. Indien de klacht door verkoper juist wordt bevonden, zal hem de nodige tijd
gegeven moeten worden om het verkochte te vervangen c.q. de vereiste maatregelen te
treffen. Bij vervanging van het gekochte zal rekening worden gehouden met het profijt,
welke koper intussen van het gekochte heeft gehad en zal daarvoor een billijke vergoeding
aan koper in rekening worden gebracht.

5. Reclameren geeft koper/opdrachtgever geen recht op opschorting van zijn
betalingsverplichtingen of verrekening.

6. Tijdig ingediende klachten zullen niet in behandeling worden genomen, indien blijkt dat
koper/opdrachtgever zelf, of indien blijkt dat derden iets aan de gekochte/gerepareerde
zaak hebben veranderd of hersteld, behoudens in het geval verkoper/reparateur daarvoor vooraf uitdrukkelijke schriftelijke toestemming heeft gegeven.

 

Artikel 17 – Inruilauto
1. De inruilauto is als deel van de overeenkomst door de koper aan de verkoper verkocht.
Blijft de koper de inruilauto gebruiken en gaat deze in te kopen auto kapot of verloren
voordat de auto aan de verkoper is geleverd, dan komt dit voor rekening en risico van de
koper. Tot het tijdstip van levering aan de verkoper, blijft de koper eigenaar van de in te ruilen zaak en zijn alle kosten met inbegrip van de kosten van onderhoud, schade, verlies
en waardevermindering voor zijn rekening. Verkoper is niet gebonden aan een
overeengekomen inruilprijs als de feitelijke aflevering van de in te ruilen zaak op een later
tijdstip valt dan de bij benadering aangegeven levertijd. In dat geval kan een tussen partijen
vooraf afgesproken percentage als afschrijving op de inkoopprijs worden gehanteerd.

2. Tenzij schriftelijk iets anders is afgesproken garandeert koper aan verkoper dat een in te
ruilen zaak:
- vrij is van rechten en aanspraken van derden;
- dat ze schadevrij is;
- dat ze in deugdelijke en verkeersveilige staat is; - dat met die zaak niet gemanipuleerd is, zoals bijvoorbeeld met betrekking tot de
kilometrage.
Tenslotte garandeert koper met betrekking tot de in te ruilen zaak dat hij niet bekend is
met andere feiten of omstandigheden waarvan hij weet (of had kunnen weten) dat deze
van belang waren voor de verkoper.

3. De in lid 2 vermelde garanties blijven staan nadat de zaak feitelijk is ingeruild bij de
verkoper.

4. Het in te ruilen voertuig dient bij de feitelijke levering voorzien te zijn van een geldig
kentekenbewijs deel I, deel II of een geldige kentekencard en een overschrijvingsbewijs.
Indien één of meerdere van bovenstaande papieren ontbreekt, behoudt verkoper zich het
recht voor dat ze kosten bij de koper in rekening gaat brengen. Het gaat om de
kostenposten waardevermindering enbom te maken kosten voor een nieuw kentekenbewijs.

 

Artikel 18 – Persoonsgegevens
De persoonsgegevens die worden vermeld op de overeenkomst of de opdracht worden
door verkoper/reparateur verwerkt overeenkomstig de Algemene Verordening Gegevensbescherming
(verder: AVG). Aan de hand van deze verwerking kan verkoper/reparateur:
- de opdracht uitvoeren of de koopovereenkomst uitvoeren en (indien van toepassing) aan zijn
garantieverplichtingen voldoen; - koper/opdrachtgever een optimale service verlenen;
- hem in geval van een gerechtvaardigd belang tijdig voorzien van actuele productinformatie
en hem gepersonaliseerde aanbiedingen doen;
- de autogegevens worden opgenomen in het tellerstandregister. In dit systeem worden afgelezen kilometerstanden geregistreerd om fraude met kilometertellers te voorkomen;
- daarnaast kunnen de persoonsgegevens in geval van een gerechtvaardigd belang
beschikbaar worden gesteld aan de vereniging INDI ten behoeve van het schonen van de
persoonsgegevens; - Tegen verwerkingen van persoonsgegevens in de zin van de AVG ten behoeve van direct mailing wordt het eventueel door de koper/opdrachtgever bij verkoper/reparateur aan te tekenen verzet gehonoreerd

 

Artikel 19 - Toepasselijk recht
Op elke rechtsverhouding tussen verkoper/reparateur en koper/opdrachtgever is Nederlands
recht van toepassing.

Kan ik u helpen?

Wilt u meer informatie over een nieuwe Volvo of occasion?

Niham@Home
Video gesprek