Zelfrijdende Volvo’s In Amsterdam

Volvo V90 maakt debuut in Amsterdam

Twee zelfrijdende Volvo’s rijden mee tijdens “The Experience” in Amsterdam. Onder leiding van Minister Schultz Van Haegen rijden de Volvo’s van het Maritiem Museum naar het Eye. Volvo rijdt mee met de nieuwe V90 en de XC90. Nog niet eerder was de V90 rijdend te zien in de straten van Amsterdam.

 

Vision 2020

Met de technologie achter autonoom rijden is het volgens Volvo mogelijk om het aantal verkeersongelukken omlaag te brengen, het verkeer beter te laten doorstromen en de emissies te beperken. Bovendien kunnen automobilisten in een autonoom rijdende auto hun tijd beter benutten. Volvo – dat al sinds 1959, toen het de veiligheidsgordel introduceerde, staat voor verkeersveiligheid – ontwikkelt autonome rijsystemen met het oog op de doelstelling dat tegen het jaar 2020 niemand in een nieuwe Volvo zwaargewond raakt of om het leven komt.

 

Voortouw nemen
‘Autonoom rijden kan een belangrijke bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid’, zei Håkan Samuelsson, president en CEO van Volvo Cars, tijdens een seminar op 7 april in Beijing, China. ‘Hoe sneller autonoom rijdende auto’s op de weg komen, des te meer levens worden gespaard.’

 

Onafhankelijk onderzoek wijst uit dat autonoom rijden het aantal auto-ongelukken drastisch kan verminderen. Tot wel 90 procent van het aantal ongelukken is immers te wijten aan menselijke fouten en die zijn te voorkomen met autonoom rijdende auto’s.

 

Wet- en regelgeving laten aansluiten

Samuelsson kijkt ook uit naar initiatieven van overheden en autofabrikanten in Noord-Amerika en Europa op het gebied van de ontwikkeling van infrastructuur en voertuigen. Hij roept partijen op om constructief samen te werken, om te voorkomen dat regelgeving niet op elkaar aansluit en technologisch dubbel werk extra kosten met zich meebrengt. ‘Autonoom rijden draait niet alleen om technologie, maar ook om de juiste wet- en regelgeving’, aldus Samuelsson. ‘Het is logisch om samen te werken. Ons uitgangspunt is dat zowel de publieke als de private sector moet profiteren van nieuwe technologieën en industrieën. Het is dus beter om samen te werken dan om ieder voor zich iets te ontwikkelen.’

 

Zelfrijdende opties standaard bij Volvo

Om het belang van veiligheid te benadrukken levert Volvo de nieuwe S90 en V90 standaard met IntelliSafe Assist. Dit is inclusief Adaptive Cruise Control, Distance Alert en de geavanceerde semi-autonome rijmodus Pilot Assist. Hiermee bestuurt de auto zichzelf en volgt hij keurig de wegmarkeringen tot snelheden van zo’n 130 km/uur, zonder dat hij een andere auto hoeft te volgen. Pilot Assist is een volgende stap op weg naar een volledig zelfrijdende auto – een van de belangrijkste Volvo-innovaties voor de toekomst. Ook op Volvo’s XC90 is dit nu al optioneel verkrijgbaar tot 50 kilometer per uur. Vanaf modeljaar 17 (mei 2016) wordt het, net als op Volvo’s S90 en V90 standaard geleverd en tot 130 km/h

 

Platooningtest 2016

Eerder al was Volvo is één van de deelnemers aan de Nationale Platooningtest van 16 maart. Dit betrof een proef met intelligente auto’s, waarbij meer dan vijftig auto’s van verschillende merken achter elkaar over de A2 van Amsterdam naar Beesd reden. Ze maakten hierbij gebruik van onder andere adaptieve cruise control.

Voor Volvo vormde deze platooningtest de perfecte manier om de semi-autonome technologie te demonstreren. De Volvo’s die vandaag meerijden in Amsterdam zijn uitgerust met Intellisafe met Pilot Assist aangevuld met diverse software om écht zelfrijdend, zonder handen, en zelf wisselend van baan, te zijn.

 

100 zelfrijdende Volvo’s in Zweden in 2017

Voor Volvo’s Drive Me-project in Göteborg worden honderd autonoom rijdende – dus zichzelf besturende – Volvo’s ingezet in het dagelijkse verkeer. In 2017 krijgt de Zweedse stad Göteborg voor het eerst autonoom rijdende auto’s tot hun beschikking bestuurt door particulieren. Het betreft dan de dagelijkse ritten, zoals boodschappen doen, de kinderen naar school brengen en woon-werkverkeer.

 

Proef met zelfrijdende auto’s in China

Onlangs kondigde Volvo Car Corporation tevens aan in China te werken aan een grote, geavanceerde praktijktest met autonoom rijden. Volvo zet voor dit experiment op de openbare weg wederom honderd zelfstandig rijdende auto’s in. De Zweedse autofabrikant overlegt de komende maanden met diverse Chinese steden, die moeten zorgen voor de benodigde vergunningen, regelgeving en infrastructuur om het experiment mogelijk te maken.

Kan ik u helpen?
vraag stellen bel me terug of neem contact met ons op
info@niham.com 070 315 33 33
Bel me terug

of neem contact met ons op

info@niham.com 070 315 33 33

Vraag stellen

of neem contact met ons op

info@niham.com 070 315 33 33